Bagaimana GoPro Media Edit Gambar

Sempena bulan mulia ni, saya nak kongsi rahsia saya edit gambar sikit.. saya banyak ikut style GoPro Media edit gamabr mereka yg dikongsi di media social tu semua. tapi kita mesti nak taw kan, diaorg edit guna software apa, guna apps apa, setting macam mana.. mai sini saya nak share macam mana nak tau diaorg buat macam mana..

cara ni hanya untuk yg tahu dan menggunakan Adobe Lightroom.. (maybe kat Lightroom mobile boleh kot)

1. gambar yg team gopro edit ni, kebanyakan guna Adobe Lightroom.. so, kalau nak follow, guna la Lightroom ye..

2. gambar yg kita nak tengok setting tu, mesti la ada metadata lagi.. jadi, kalau pic yg diupload ke Facebook dan Instagram, hancur dah.. dah kena compress.. sekarang saya refer Google+ saja, sebab cuma Google+ saja yg simpan metadata pic yg di upload.. jadi anda boleh download pic dari page Google+ GoPro kat sini


3. lepas tu, buka web ni, dan drag ja gambar yg kita dah download tadi tu ke ruang atas tu.. dan, siap.. dia akan reveal setting Lightroom yg digunakan..

4. Siap.. boleh la pergi set kat Lightroom kita, dan save sebagai preset..

Nota:
1. check bahagian bawah sekali bawah "Camera Calibration".. dia ada tulis dia guna profle apa..

2. kalau Embedded, tu biasa la.. just follow ja semua setting tu.

3. banyak diaorg guna VSCO preset.. banyak diaorg guna Agfa Vista 100 Cool atau Kodak Gold 100 Cool.. tapi, kena check semua setting jugak, sebab dia dah modify bahagian HSL dia..

Anda juga boleh test gambar-gambar lain yg diedit menggunakan Adobe Lightroom untuk dapatkan settingnya. Tapi yang penting, gambar tu mestilah tidak di compress oleh web tu..

sekian perkongsian saya. selamat mencuba.


Ulasan